Hoe maak ik… banaan-mangoshake

Perfect voor als het warm weer is en je geen joghurt of ijs in huis hebt (zoals ik) om een smoothie te maken: een milkshake. In principe hetzelfde, maar dan met melk gemaakt. Ik haalde het recept uit het Weekend Ontbijtboek van Yvonne Eijkenduijn, maar ik heb zelf het een en ander aangepast.

Ingrediënten

milkshake 1
Voor 3 grote bekers of 4 wat kleinere of minder volle bekers
– 3 rijpe bananen
– 1 rijpe mango
– 300 ml melk
– 3 el siroop
– blender of staafmixer met kom

In het originele recept wordt ahornsiroop gebruikt, maar dat spul is echt belachelijk duur. Ik gebruikte dus appelstroop, maar ik denk dat het lekkerder is (dit bedacht ik achteraf pas) om gewoon rode limonadesiroop te gebruiken, zoals aarbei- of bosvruchtensiroop.

Hoe maak je het

milkshake 2
Pel de bananen en snij ze in plakjes en schil de mango en snij hem in stukjes.

Als je nog nooit een mango hebt geschild en gesneden; dit is hoe je het doet:
Je schilt een mango met een mes, op dezelfde manier waarop je een appel of een aardappel schilt. Als de mango precies goed is (niet te jong en niet te oud) gaat dat heel makkelijk. De mango zelf is erg glibberig, dus je krijgt gegarandeerd vieze handen.
Daarna snij je steeds plakjes van de zijkant van de mango af. Mango’s hebben een enorme pit en daar snij je dus omheen. Als je alles van de pit af hebt gesneden, wat behoorlijk lastig is door de glibberigheid, snij je die plakken in stukjes.
Ik heb zelf niet alle mango gebruikt voor de milkshake. Ik had ongeveer 200 gram aan stukjes mango, en daarvan heb ik 160 gram gebruikt. De andere 40 gram heb ik in een bakje aan mijn moeder gegeven, die was er erg blij mee :).

milkshake 3
Doe de plakjes banaan en stukjes mango in de blender of kom en giet de melk en de lepels siroop er bij. Mix daarna alles door elkaar.
Als er geen stukjes meer in zitten kan je het even proeven. Als je het niet zoet genoeg vindt, kan je er nog wat siroop bij doen of wat suiker. Als je het te zoet vindt kan je er nog wat melk of banaan bij doen (denk ik, ik heb dit probleem zelf nooit gehad). Mix het dan nog even zodat alles goed gemengd is.

Opdienen

milkshake 4
Schenk de milkshake in één of meer bekers. Als je het niet in één keer op maakt, bewaar de rest dan afgedekt in de koelkast. Het is een paar dagen houdbaar, maar hoe verser hoe lekkerder.
Doe er eventueel nog een rietje of wat dan ook in, en tadáá! Je milkshake is klaar!

Ik hoop dat jullie het allemaal gaan uitproberen, en laat me vooral weten wat je er van vindt en wat jouw favoriete smoothie of milkshake is! Hou je je altijd aan recepten, of experimenteer je er op los? En heb je misschien nog een ver-ruk-ke-lijk recept dat ik echt móét uitproberen?

Liefs,
Raevyn

Geef een reactie

